Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Πήγαινε κάτω  Μήνυμα [Σελίδα 1 από 1]

1 Η ψυχή της Μεταρρύθμισης Την / Το Κυρ Ιουλ 10, 2011 7:51 am

mania mavri

avatar
H μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι αναγκαία και πρέπει να γίνει

Για να γίνει πρέπει να έχει μαζί της (α) τους πανεπιστημιακούς και (β) την κοινωνία.

Για να πετύχει πρέπει να αντιμετωπίζει τα προβλήματα στην ουσία τους

Αυτή η μεταρρύθμιση έχει όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά για να πετύχει?

Μπορεί και ναι μπορεί και όχι

Έχει με το μέρος της αρκετούς πανεπιστημιακούς

Έχει ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας

Αντιμετωπίζει όμως κάποια προβλήματα

Τι έρχεται να αλλάξει αυτή η μεταρρύθμιση?

1) Τα φαινόμενα αναξιοκρατίας και αδιαφάνειας των ελληνικών ΑΕΙ

2) Την αίσθηση ότι το Πανεπιστήμιο ανήκει σε κάποιους και μπορούν να το χειρίζονται κατά βούληση

3) Την κατοχυρωμένη ψευδαίσθηση της ελεύθερης διακίνησης ιδεών που έχει μετατρέψει το πανεπιστήμιο σε μέσο έκφρασης των όποιων «μπαχαλακιδων»

4) Την λογική της ελάσσονος προσπάθειας για την απόκτηση πτυχίου

Αντιμετωπίζει τα προβλήματα στην ουσία τους?

Σε μεγάλο βαθμό ναι. Συγκεκριμένα

1) Θετικό βήμα το συμβούλιο διοίκησης. Άλλο πράγμα η έρευνα και η διδασκαλία και άλλο η διοίκηση. Είναι αναγκαίο να υπάρχει μια ομάδα ατόμων που θα μπορέσουν να φέρουν μέσα στο πανεπιστήμιο το άρωμα μιας καλοκουρδισμένης εταιρείας σε επίπεδο διαχείρισης έμψυχων και άψυχων πόρων. Γιατί είναι σημαντικό το πανεπιστήμιο να μην κλείνει τα μάτια στην αγορά εργασίας και στην παγκόσμια οικονομία και είναι εξαιρετικά σπουδαίο να εγκρίνονται προγράμματα που να φέρνουν σε επαφή έρευνα και αγορά

2) Θετικό βήμα η χρηματοδότηση βάσει ποσοτικών δεικτών. Μπαίνουν κάποιοι μετρήσιμοι στόχοι και ανάλογα με το ποσοστό επίτευξης τους καθορίζεται και το κονδύλι επιπρόσθετης χρηματοδότησης

3) Θετικό βήμα η αξιολόγηση των καθηγητών. Στην δουλειά μας όλοι πρέπει να βάζουμε στόχους και να τους επικαιροποιούμε συνέχεια.

4) Θετική εξέλιξη η δημιουργία επώνυμων εδρών για έρευνα και διδασκαλία

5) Θετική εξέλιξη η χρηματοδότηση των ΑΕΙ από ιδιωτικούς φορείς της Ελλάδας ή του εξωτερικού

Το σχέδιο νόμου αναλύει βέβαια πολλά τα οποία όμως ξεφεύγουν από τα όρια ενός γρήγορου σημειώματος, όπως π.χ το θέμα της διάρθρωσης των σπουδών (τρεις κύκλοι σπουδών) και το θέμα της σχολής και των προγραμμάτων σπουδών. Πλέον μιλάμε για σχολή με προπτυχιακά προγράμματα σπουδών, σχολή μεταπτυχιακών και διδακτορικών προγραμμάτων και σχολή δια βίου μάθησης.

Τι λείπει τότε από αυτή τη μεταρρύθμιση για να πούμε με βεβαιότητα ότι θα είναι επιτυχημένη?

Της λείπει «ψυχή», της λείπει «δυναμικότητα», της λείπει «όραμα»

Η μεταρρύθμιση δεν έρχεται πότε από τα πάνω. Από τα πάνω απλά νομιμοποιείται. Είναι αποτέλεσμα διεργασιών και αιτημάτων όσων βρίσκονται από κάτω.

Και νομίζω ότι εδώ υπάρχει πρόβλημα

1) Αυτός ο νόμος με τα πολλά θετικά του και με στόχο να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που αναφέρθηκαν παραπάνω κάνει στο πλάι το βασικό ανθρώπινο δυναμικό του, τα μέλη ΔΕΠ.

Προσπαθεί να αλλάξει εκ βάθρων το σύστημα διοίκησης, το οποίο κατά πλειοψηφία αυτή τη στιγμή ασκείται από αναπληρωτές και καθηγητές, βγάζοντας εντελώς απ’ έξω από οποιεσδήποτε διαδικασία τους σημερινούς λέκτορες και επίκουρους και δίνει μια άπειρη εξουσία στους καθηγητές πρώτης βαθμίδας όπως τους αποκαλεί.

Συγνώμη τα φαινόμενα διαφθοράς και αδιαφάνειας στα πανεπιστήμια από τις χαμηλές βαθμίδες πρόεκυψαν?

Για να μην παρεξηγώ λόγω βαθμίδας, εμένα το αίτημα μου είναι σ’ όλες τις διαδικασίες να συμμετέχουν και οι αναπληρωτές καθηγητές

2) Μιλά για αξιολόγηση και όταν αξιολογεί πρωτοβάθμιους αν δεν έχουν θετική κρίση τους αφαιρεί την δυνατότητα να επιβλέψουν διατριβές και να κάνουν μαθήματα σε μεταπτυχιακά (Φοβερή ποινή γιατί όπως όλοι γνωρίζουμε η πλειοψηφία των καθηγητών σήμερα επιβλέπει ουσιαστικά διατριβές και διδάσκει αγόγγυστα όλες τις ώρες που τους έχουν ανατεθεί)

3) Αλλάζει τη δομή των εκλεκτορικών σωμάτων, κάτι το οποίο είναι θετικότατο και καταλήγει στο φοβερό, ότι από αναπληρωτή σε καθηγητή έχουμε κλειστή διαδικασία, από επίκουρο σε αναπληρωτή ανοιχτή και για την εισαγωγή στην βαθμίδα του επίκουρου και την εξέλιξη σε αναπληρωτή, πέρα από την 7μελή επιτροπή να υπάρχει και γραπτή έκθεση από 4 αξιολογητές του εξωτερικού

Δεν θα συνεχίσω γιατί ο στόχος των πιο πάνω παρατηρήσεων δεν είναι να υπερασπιστώ το υπάρχον σύστημα αλλά να δείξω ότι σ ’αυτή τη μεταρρύθμιση, το ανθρώπινο δυναμικό που τρέχει πρακτικά το πανεπιστήμιο (διδάσκει, κάνει έρευνα, γράφει δημοσιεύσεις, συμμετέχει σε διεθνή συνέδρια, τρέχει ερευνητικά προγράμματα, αντιλαμβάνεται τις προκλήσεις και τις ανάγκες του πανεπιστημίου για να υπάρχει αύριο), είναι δραματικά ΑΠΩΝ.

Στόχος δεν είναι να μην κατατεθεί αυτό το νομοσχέδιο, στόχος είναι να κατατεθεί και να γίνουν αλλαγές σ’ αυτόν τον ένα μήνα που έχει δοθεί ως παράταση για το διάλογο, που να δίνουν την δυνατότητα να ακούγονται και να οραματίζονται το αύριο όλοι οι εμπλεκόμενοι στην διαδικασία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, γιατί αλλιώς πολύ φοβάμαι ότι το ελληνικό δαιμόνιο θα καταφέρει να προσαρμόσει το σύστημα στα δικά του μέτρα και σταθμά για μια ακόμη φορά.

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Επιστροφή στην κορυφή  Μήνυμα [Σελίδα 1 από 1]

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης

Powered by: Forumotion | phpBB

   Άμεση συζήτηση  
Invision forum με ForumGreek | © PunBB | Δωρεάν φόρουμ υποστήριξης | Αναφορά κατάχρησης | Δημιουργήστε ένα μπλογκ